NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدُ
بْنُ
مُسَرْهَدٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْوَارِثِ
عَنْ سَعِيدِ بْنِ
جُمْهَانَ
عَنْ
سَفِينَةَ
قَالَ كُنْتُ
مَمْلُوكًا
لِأُمِّ
سَلَمَةَ
فَقَالَتْ
أُعْتِقُكَ
وَأَشْتَرِطُ
عَلَيْكَ
أَنْ تَخْدُمَ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَا عِشْتَ
فَقُلْتُ
وَإِنْ لَمْ
تَشْتَرِطِي
عَلَيَّ مَا
فَارَقْتُ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ مَا
عِشْتُ
فَأَعْتَقَتْنِي
وَاشْتَرَطَتْ
عَلَيَّ
Sefine (r.a)'dan rivayet
olunmuştur; dedi ki:
Ben Ümmü Seleme'nin
kölesi idim. (Bir gün bana);
Seni azad etmek isterim.
(Fakat) yaşadığın sürece Resulullah (s.a.v.)'e hizmet edeceksin; dedi. Ben de:
Sen bana (bunu) şart
koşmasan bile ben (yine de) yaşadığım sürece Resulullah (s.a.v.)'e (hizmet) den
ayrılmam; cevabını verdim.
Bunun üzerine beni azad
etti. Ve (Hz. Nebi'e, yaşadığım sürece hizmet etmemi de) bana şart koştu.
İzah:
İbn-i Mâce ıtk; Ahmed
b. Hanbel V-221; VI, - 319.
Hattâbî'nin açıklamasına
göre; buradaki şart vaad manasında kullanılmıştır. Ve akidden sonra koşulmuştur.
Bu bakımdan bu şarta uyulmadığı takdirde akid bozulmaz. Fıkıh ulemasının
ekseriyeti bu görüştedir. Çünkü azad etme akdi tamam olduktan sonra bu şartın
kölesiyle ilgili bir yeri kalmamıştır. Hürriyete kavuşan bir kimsenin kazancı
ve menfaatleri sadece kendisine aittir. Başkanın bunlarda bir tasarruf hakkı
olmaz. Bir başkası onun malından veya menfatinden ancak bir kira yoluyla
faydalanabilir.
Şerhu's-Sünne isimli
eserde ise şöyle deniliyor: "Eğer bir kimse kölesini azad etmeden önce
belli bir süre kendine hizmet etmesini şart koşar da köle de kabul ederse bu
şart geçerli olur. Fakat ebediyyen hizmet etmek üzere koşulan bir şart geçerli
değildir. Kölenin böyle bir şartı kabul etmesi halinde kendisi derhal
hürriyetine kavuşmuş olur. Fakat köle olarak kendisinin bedelini efendisine
ödemesi üzerine borç olur. Ona hizmet etmesi gerekmez. Fakat akidden sonra
ileri sürülmüş olan bir şart köle tarafından kabul edilmiş de olsa geçerli
olmaz ve köle üzerine hiç bir şey lazım gelmez."
Şevkani'nin Neylü-1
Evtâr'daki açıklamasına göre; bu hadis şarta bağlı olarak yapılan azad etme
akdinin sahih olduğuna delalet etmektedir. îbn Rüşd de bu görüştedir. İbn
Rüşd'ün açıklamasına göre: bir kimse kölesine, mesela iki sene hizmet şartıyla
kendisini azad ettiğini söylese, köle hu hizmeti yerine getirmedikçe
hürriyetine kavuşmuş olamaz. İbn Reslan, İbn Şîrîn ile İmam Ahmed'in bu görüşte
olduklarını söylüyor.